Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2025

Παράσταση διαμαρτυρίας Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. κρήτης σε ΠΔΕ Κρήτης- Κατάθεση Υπομνήματος.

 


Ο Σύλλογος Ειδικού Εκπαιδευτικού και Βοηθητικού Προσωπικού (ΣΕΕΠΕΑ) Κρήτης πραγματοποίησε παράσταση διαμαρτυρίας στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης, με τη συμμετοχή των Σχολικών Νοσηλευτών ΠΕ25 και των λοιπών ειδικοτήτων του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), με σκοπό την τεκμηριωμένη ανάδειξη κρίσιμων θεσμικών και υπηρεσιακών ζητημάτων που επηρεάζουν άμεσα την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαιδευτικής και υποστηρικτικής διαδικασίας.

Κεντρικό θέμα της παρέμβασης αποτέλεσε η πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας για αύξηση του ωραρίου των Σχολικών Νοσηλευτών ΠΕ25 από 25 σε 30 διδακτικές–υποστηρικτικές ώρες, χωρίς να έχει προηγηθεί θεσμικός διάλογος με τους εκπροσώπους του κλάδου και χωρίς επιστημονική ή λειτουργική τεκμηρίωση. Η προτεινόμενη ρύθμιση δεν συνοδεύεται από μελέτη αναγκών, αποτίμηση του φόρτου εργασίας ούτε από πρόβλεψη για τις επιπτώσεις στη σχολική ασφάλεια και στη συνολική λειτουργία των σχολικών μονάδων.

Ο ρόλος του Σχολικού Νοσηλευτή, σύμφωνα με τις αρχές της σχολικής και κοινοτικής νοσηλευτικής, είναι πολυδιάστατος και περιλαμβάνει την πρόληψη, την άμεση αντιμετώπιση επειγόντων περιστατικών, τη διαχείριση χρόνιων νοσημάτων, τη συνεργασία με διεπιστημονικές ομάδες, τις οικογένειες και τους εκπαιδευτικούς, καθώς και την εφαρμογή υγειονομικών πρωτοκόλλων. Η φύση του έργου αυτού απαιτεί επαρκή χρόνο, επιστημονική ευθύνη και συνθήκες εργασίας που διασφαλίζουν την ποιότητα και την ασφάλεια της παρεχόμενης φροντίδας.

Η μονομερής αύξηση του ωραρίου αποκλειστικά για τον κλάδο ΠΕ25 συνιστά διαφοροποίηση που παραβιάζει την αρχή της ίσης μεταχείρισης και της επαγγελματικής ισοτιμίας μεταξύ των κλάδων του ΕΕΠ και του ΕΒΠ, δημιουργώντας άνισες εργασιακές συνθήκες και ένα πλαίσιο εργαζομένων «διαφορετικών ταχυτήτων» εντός της ίδιας εκπαιδευτικής δομής. Επιπλέον, η αύξηση του ωραρίου χωρίς ταυτόχρονη πρόβλεψη για μείωση του αριθμού των υποστηριζόμενων μαθητών ανά Σχολικό Νοσηλευτή ή για ενίσχυση της στελέχωσης, ενδέχεται να οδηγήσει σε υποβάθμιση της ποιότητας της υποστήριξης και σε αυξημένους κινδύνους για την υγεία και την ασφάλεια των μαθητών.

Κατά τη διάρκεια της παράστασης διαμαρτυρίας τέθηκαν συνολικά τα τεκμηριωμένα αιτήματα των ΕΕΠ και ΕΒΠ, όπως η ανάγκη σαφούς και επικαιροποιημένου καθηκοντολογίου, η ίδρυση οργανικών θέσεων σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, ο καθορισμός ανώτατου αριθμού υποστηριζόμενων μαθητών στις Ε.Δ.Υ. , η συνεχής επιμόρφωση και η ουσιαστική στήριξη των δομών υποστήριξης.

Ζητήματα Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ) που τέθηκαν σε αναλυτική συζήτηση με το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α 

Ειδικότερα για το Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΒΠ), αναδείχθηκαν αναλυτικά τα σοβαρά και διαχρονικά προβλήματα που αφορούν τη φύση, το εύρος και τις συνθήκες άσκησης του έργου του. Το ΕΒΠ καλείται καθημερινά να παρέχει άμεση, συνεχόμενη και πολυεπίπεδη σωματική, λειτουργική και ψυχοσυναισθηματική υποστήριξη σε μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, σε συνθήκες αυξημένης ευθύνης και σωματικής καταπόνησης.

Επισημάνθηκε η απουσία σαφούς, επικαιροποιημένου και θεσμοθετημένου καθηκοντολογίου, γεγονός που οδηγεί συχνά σε σύγχυση ρόλων, υπέρβαση αρμοδιοτήτων και έκθεση των εργαζομένων σε επαγγελματικούς και νομικούς κινδύνους. Παράλληλα, τονίστηκε η ανάγκη αναβάθμισης της επαγγελματικής κατηγορίας του ΕΒΠ, ώστε να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις του ρόλου του και στο επίπεδο ευθύνης που φέρει εντός του σχολικού περιβάλλοντος.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στη χρόνια υποστελέχωση των σχολικών μονάδων με προσωπικό ΕΒΠ, στην έλλειψη οργανικών θέσεων – ιδίως στα Νηπιαγωγεία – καθώς και στην απουσία θεσμοθετημένου ανώτατου αριθμού μαθητών που υποστηρίζονται από κάθε μέλος ΕΒΠ. Η κατάσταση αυτή υπονομεύει την ασφάλεια των μαθητών, την ποιότητα της παρεχόμενης υποστήριξης και την υγεία των ίδιων των εργαζομένων.

Τονίστηκε επίσης η αναγκαιότητα μείωσης του ωραρίου του ΕΒΠ με βάση τα έτη υπηρεσίας και τη φύση της εργασίας, καθώς και η θεσμοθέτηση συνεχούς, δωρεάν και ποιοτικής επιμόρφωσης, ως προϋπόθεση για την ασφαλή και αποτελεσματική άσκηση του ρόλου του στο πλαίσιο των διεπιστημονικών ομάδων υποστήριξης. Το Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό αποτελεί αναπόσπαστο και κρίσιμο πυλώνα της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης και η θεσμική, εργασιακή και επιστημονική του αναγνώριση συνδέεται άμεσα με το δικαίωμα των μαθητών σε ποιοτική, ασφαλή και ισότιμη εκπαιδευτική υποστήριξη.

H Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α έλαβε την δέσμευση του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. για άμεση δημιουργία ομάδας εργασίας αποτελούμενη από μέλη του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. και αντιπροσώπους της Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. που θα εργαστεί από κοινού για όλα τα ζητήματα του Ε.Ε.Π.-Ε.Β.Π.

Ο ΣΕΕΠΕΑ Κρήτης επαναλαμβάνει τη θέση του υπέρ ενός ουσιαστικού θεσμικού διαλόγου που βασίζεται σε επιστημονικά δεδομένα, παιδαγωγικές ανάγκες και αρχές ισότητας και δικαιοσύνης, επισημαίνοντας ότι κάθε αλλαγή στο εργασιακό καθεστώς των ΕΕΠ και ΕΒΠ οφείλει να υπηρετεί πρωτίστως την ποιότητα της εκπαίδευσης και την ασφάλεια των μαθητών.